177 let tradice, pokroku a vývoje ve strojírenství

Vážení čtenáři časopisu Automobil Industry, na následujících dvou stránkách Vám přinášíme reportáž z největšího mimoamerického výrobního a montážního koncernu společnosti JOHN DEEREE v Mannheimu, kam jsme v loňském roce přijali exkluzivní pozvání jako jediní zástupci odborných časopisů z České republiky.

Společnost JOHN DEERE byla založena již roku 1837 mladým kovářem, po kterém je firma pojmenována. Patří k nejstarším průmyslovým podnikům ve Spojených státech. Prvním vyrobeným produktem byl samostatný ocelový pluh, se kterým John Deere ulehčil svým zákazníkům práci při obdělávání těžké půdy v Mississippi. Dnes je společnost JOHN DEERE celosvětově největším výrobcem zemědělské techniky, lesních i stavebních strojů a vybavení pro zahradníky. Společnost zaměstnává přes 66.000 pracovníků a její obrat dosahuje 36,1 miliard USD. Výroba společnosti JOHN DEERE probíhá celkově v 64 továrnách v 18 zemích.

Hlavním výrobním sídlem v Evropě je Německo. Zde, roku 1956, převzal JOHN DEERE společnost Heinrich Lanz a tím vstoupil na evropský trh. Heinrich Lanz byl německým vynálezcem a výrobcem zemědělských strojů a traktorů, které pod značkou LANZ vyvážel do celého světa.

JOHN DEERE v Mannheimu je největším německým exportérem zemědělských traktorů. Zhruba dvě třetiny exportovaných traktorů pochází z tohoto montážního závodu, ve kterém pracuje přibližně 3.300 zaměstnanců. V Mannheimu se vyrábí největší modelové řady určené především pro trh v USA, ale i modely střední třídy a traktory či zahradní technika pro malá zahradnictví i jednotlivce. V Německu se nyní nachází pět samostatných továren JOHN DEERE, centrum pro výrobu náhradních dílů, technologické a inovační centrum, marketingová podpora a vedení pro oblast Evropy, Afriky a Střední východ.

Perfektní přístup ke svým zákazníkům a důraz na kvalitu ve všech směrech je ve společnosti JOHN DEERE znát již při vstupu do areálu koncernu. Návštěvníky ve vstupní hale uvítá pečlivě připravená výstava nejúspěšnějších a největších modelů z produkce společnosti, doplněná historickými modely prvních traktorů a zemědělské techniky, dobovými fotografiemi jak z výroby, tak terénu. JOHN DEERE má velkou obec nadšených příznivců, pro které je zde připravená prodejna s pestrou škálou reklamních předmětů včetně plně funkčních miniatur pro malé traktoristy.

V rozsáhlém areálu výrobního závodu v Mannheimu jsme se přepravovali stylově v traktorech a mohli si tak vyzkoušet až překvapující pohodlnost a skvělé jízdní vlastnosti těchto kolosů. Samotná výroba je z 80 procent automatizovaná. Společnost neustále investuje do nových technologií a precizních strojů pro udržení vysoké kvality výroby, ať už se jedná o zpracování plechů, svařování, lakování či konečnou montáž. Každý díl splňuje vysoké normy, které platí pro všechny výrobní závody. Na jednotlivých linkách pracují dokonale sehrané skupinky zaměstnanců, kde každý jedinec má svůj přesně stanovený úkol. Ve svařovně jsme viděli jak ruční práci u prvního bodového svařování, tak svařování roboty u všech samonosných komponentů a komponentů s vysokými pevnostními požadavky. Roboti pracují pod neustálým technickým dohledem, všechny sváry jsou s opakovatelnou přesností ± 0,15 mm. Celková prohlídka nám umožnila nahlédnout do výroby traktorů od prvního usazeného šroubku až po kompletaci podvozku a řídící kabiny.

Velkým zážitkem byla lakovna, kde výrobky JOHN DEERE získávají svoji typickou zelenožlutou barvu. V lakovně jsou všechny díly a moduly před konečnou montáží pečlivě připraveny na proces lakování. Díly jsou dle čárových kódů zavěšeny na háky ve třech samostatných lakovacích uličkách. Díky čárovým kódům je zajištěno přesné zavěšení určitého dílu na příslušný hák a zajistí se tak i kontrola nad tím, které díly budou daný den lakovány. Celý lakovací proces je pečlivě monitorován. V několika ponorných vanách jsou díly opláchnuty, odmaštěny, chemicky povrchově ošetřeny a prochází ekologickým katoforézním lakováním. Následným vypalováním dochází k polymeraci a lak získává své konečné vlastnosti. Díly jsou po vypálení sprejovány finálním barevným lakem, který je vypálen při 130stupních.

Po zhruba hodině zasychání jsou díly transportovány do chladící zóny. Zajímavostí jistě je, že veškeré žluté prvky na výrobcích jsou lakovány ručně.

Poslední část celé prohlídky v montovně byla téměř adrenalinovým zážitkem. Díky vysoké kvalitě a flexibilitě je na těchto úsecích možno současně kompletovat rozdílné typy strojů dle požadavků jednotlivých zákazníků, a to bez nutnosti zastavení či přerušení montáže. Kombajny například prochází přes 14 montážních úseků! Při naší návštěvě jsme byli svědky usazování kabiny traktoru na podvozek s již nainstalovaným řízením, sedadlem, elektronikou apod. Celá akce probíhá v několika málo minutách a připomíná zastávku pilotů F1 v boxech. Poté, co robot posune na lince podvozek, mají technici jen krátký okamžik na to, aby pečlivě usadili kabinu traktoru a zapojili nezbytné kabely, kotvení a speciální nástroje na správná místa tak, aby automatická linka vše pevně dotáhla a odsunula do prostoru, kde stojí řada hotových traktorů. Všechny modely před opuštěním závodu prochází náročnou zkouškou kvality a jízdních vlastností, včetně simulovaného zatížení a pohybu v členitém terénu. Ve společnosti JOHN DEERE jsou si tak jistí, že jejich stroje vydrží stoprocentní nasazení při práci na polích či v lesích.

Důkazem je i plná desetiletá záruka, kterou společnost poskytuje včetně automatické dvanáctileté technické prohlídky a servisu.

Důležitým mezičlánkem mezi výrobcem a zákazníky jsou distributoři koncernu, kteří jsou zákazníkům k dispozici v jednotlivých zemích a regionech.

K širokému spektru jejich činností patří především technické poradenství, prodej nových strojů, financování, péče o náhradní díly, jejich dodání a v neposlední řadě také školení a představení nových výrobků a garančních možností.

Dobré jméno a tradice jsou pro zaměstnance společnosti JOHN DEERE i po letech jasnou prioritou.

Iva Duroňová (redakce)