Automobilový průmysl v České republice a ve světě

Automobilky v tuzemsku vyrobily za prvních šest měsíců roku 2012 přes 675 tisíc aut. To je meziročně nárůst téměř o pět procent a zároveň nový rekord. Produkce narostla jak u osobních aut, tak u autobusů, nákladních automobilů i motocyklů. V roce 2011 celková výroba vozidel všech kategorií vzrostla o 11,5 procenta na 1,22 milionu, z toho bylo 1,20 milionu motorových a zbytek tvořila přípojná vozidla. Ještě vyšší dynamiku přírůstku vykázalo Slovensko, kde nárůst činil 13,9 procenta, což konkrétně znamená zvýšení produkce z 56.933 ks na 639,763 ks vozidel. V roce 2011 zaznamenala historický rekord i produkce autobusů, jejichž výroba vzrostla o 31 procent na 3 560 vozidel, což je o 64 více než v dosud nejúspěšnějším roce 2008. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla nárůstu produkce o 36,4 procenta a SOR Libchavy rostla o 13,6 procenta. Zvýšila se i výroba motocyklů, a to především díky týnecké Jawě Moto vzrostla produkce o 48 procent na 1 156 strojů. Pokles produkce naopak postihl kategorii nákladních aut. Jejich produkce se snížila o 8,3 procenta na 1 293 vozidel. Letňanská Avia přitom výrobu zvýšila o 23,4 procenta, v Tatře naopak vyrobili o 24,6 procenta vozů méně.

Z  hlediska celosvětové produkce přispívají automobilky umístněné v ČR zhruba 1,5 procenty k celosvětové produkci, Slovensko zhruba 0,8 procenty. O celosvětovém vývoji produkce vypovídá statistika OICA correspondents survey, jejíž dílčí výsledky shrnuje tabulka 1.

Z uvedených statistik můžeme vyčíst, že velikost produkce krizového roku 2009 je definitivně minulostí, organizace OICA předpovídá růst výroby i pro rok 2012, a to ve výši 3 procent. Hlavní podíl na překonání poklesu z roku 2009 má výroba v Asii a také „znovunajetí“ kapacit v USA.

Z pohledu koncernů se v roce 2011 stal Volkswagen světovou jedničkou v automobilovém průmyslu, vyjádřeno na základě velikosti tržeb. Může za to především silná poptávka a převzetí většinového podílu ve výrobci nákladních vozů MAN. Toyota, která se i v roce 2011 potýkala s poruchovostí svých vozů, je druhá. Americký gigant GM pak výrazně zaostává na třetí pozici.

Automobilka GM loni prodala zhruba devět milionů vozů. Prodej Volkswagenu činil přes 8,3 milionu vozů a prodej Toyoty necelých osm milionů vozů, Toyota v roce 2011 přišla o pozici jedničky, kterou získala v roce 1998. Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto, je největším automobilovým koncernem v Evropě. Firma se do roku 2018 hodlá stát největší světovou automobilkou z hlediska objemu prodeje.

Výše zmiňované trendy byly diskutovány na 9. ročníku odborné konference na téma Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a na Slovensku, která se konala 24.října 2012 v Brně. Bližší informace naleznete na internetové adrese www.konference.org.

Časopis Automobil Industry se stal tradičně mediálním partnerem.

Ing. Petr Mandelík, Ph.D., Doc. Ing. Stanislav Škapa, Ph.D.

Konference s.r.o.