Hyundai slaví 7. výročí zahájení výroby v nošovickém závodě HMMC

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) si v těchto dnech připomíná sedmé výročí zahájení sériové výroby v nošovickém závodě.

Před sedmi lety, 3. listopadu 2008, byla za účasti tehdejšího ministra průmyslu Martina Římana a hejtmana kraje Evžena Tošenovského slavnostně přestřižena páska a ze zcela nové výrobní linky sjel první vůz, bílý Hyundai i30: Sériová výroba v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech, prvním a dosud jediném evropském výrobním závodě Hyundai, byla zahájena!

Po modelu Hyundai i30 první generace, který se vyráběl jako pětidveřový hatchback i kombi pod zkratkou CW, následovala Kia Venga, vyráběná v Nošovicích od listopadu 2009 do června 2011, kdy byla výroba přenesena do sesterského závodu Kia Motors Slovakia v Žilině a v Nošovicích se začal vyrábět Hyundai ix35, zatím vůbec nejúspěšnější model v historiii závodu HMMC – těchto populárních SUV (sportovně-užitkových vozidel) se v Nošovicích vyrobilo 603.000 kusů.

Pilířem současné produkce je model Hyundai i30 druhé generace, vyráběný od ledna 2012, a to ve verzi pětidveřový a třídveřový hatchback a kombi; od ledna 2015 pak i s benzínovým turbomotorem. Tento model se jako první vozidlo značky Hyundai dostal do finále nejprestižnější automobilové soutěže – Evropské auto roku (COTY) 2013. Dalším vozem, vyráběným v Nošovicích od září 2010 je Hyundai ix20, svou koncepcí bratr modelu Kia Venga, a trio modelů v produkci HMMC uzavírá Hyundai Tucson, nástupce ix35, který se zde vyrábí od letošního června a jehož pozitivní přijetí a extrémní poptávka převyšují všechna očekávání a mimochodem, i tato skutečnost je jedním z důvodů zvýšení objemu letošního výrobního plánu HMMC o 10 % ze 300.000 na 330.000 aut.

A jak vypadalo těch sedm let ve výrobě? Od zahájení sériové výroby v listopadu 2008 se v závodě HMMC vyráběly tyto modely (v závorce počet vyrobených kusů *))

  • Hyundai i30 1. generace, 11/2008 – 05/2012 (371.500 ks)
  • Kia Venga, 11/2009 – 06/2011 (82.700 ks)
  • Hyundai ix20, 09/2010 dosud (212.200 ks)
  • Hyundai ix35, 11/2011 – 05/2015 (603.000 ks)
  • Hyundai i30 2. generace, 01/2012 dosud (430.000 ks)
  • Hyundai Tucson, 06/2015 dosud (78.200 ks)

 *) V případě modelů, které jsou dosud ve výrobě je uveden údaj ke konci října 2015.

Celkem bylo za sedm let sériové produkce v nošovickém závodě HMMC vyrobeno 1.777.600 aut. Seřazena za sebou, tzv. nárazník na nárazník, vytvořila by tato auta kolonu dlouhou 7.641 kilometrů, což je vzdálenost z Nošovic na východní pobřeží Číny – do korejského Soulu ovšem zbývá ještě asi 400 kilometrů. A zatímco první milion vyrobených aut společnost HMMC oslavila v květnu 2013, tedy po čtyřech a půl letech výroby, dvoumilionté auto sjede z výrobní linky ve druhé polovině příštího roku, tedy cca tři a čtvrt roku poté.

A kam se všechna ta auta poděla? Portfolio exportních destinací se postupně rozrůstalo a dnes jejich seznam zahrnuje více než 60 zemí. Vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai na území Evropské unie, je pochopitelné, že nejvíce aut bylo dodáno na evropské trhy. Auta z Nošovic ale putují i do exotických a vzdálených zemí jako je např. Austrálie, Jižní Afrika, Mexiko nebo Saúdská Arábie. Deset největších odběratelů za sedm let sériové výroby vypadá takto:

  1. Německo – 287.300 ks, 15,6 %
  2. Velká Británie – 192.600 ks, 10,5 %
  3. Rusko – 175.000 ks, 9,5 %
  4. Španělsko – 130.900 ks, 7,1 %
  5. Itálie – 124.800 ks, 6,8 %
  6. Francie – 73.700 ks, 4,1 %
  7. Rakousko – 73,200 ks, 4,0 %
  8. Polsko – 71.600 ks, 3,9 %
  9. Česká republika – 70.700 ks, 3,8 %
  10. Belgie – 62.600 ks, 3,4 %

Jak vyplývá z údajů, v České republice bylo za sedm let prodáno 70.700 aut z produkce závodu HMMC, tedy 3,8 % celkového objemu výroby, 96,2 % bylo exportováno. S růstem tuzemské popularity vozů Hyundai se ale podíl domácího trhu průběžně zvyšuje a v současné době představuje téměř 5 %.

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech za dobu svého působení získala celou řadu ocenění a vyznamenání. Již v roce 2007 byla ohodnocena jako „Investor roku“; od roku 2013 je trojnásobným vítězem celostátní soutěže „Zaměstnavatel roku“ v kategorii do 5.000 zaměstnanců; v soutěži „Společnost roku“, organizované Svazem automobilového průmyslu ČR je kontinuálním vítězem od roku 2011; je dvojnásobným držitelem Národní ceny kvality v kategorii „Excelence“; dvojnásobným držitelem certifikátu EMAS za ekologickou otevřenost; nositelem certifikátu OHSAS a označení „Bezpečný podnik“ za minimální úrazovost atd.

HMMC je rovněž významným zaměstnavatelem a jedním z motorů české ekonomiky. Přímo v závodě HMMC pracuje 3.400 lidí, z nichž 97 % jsou občané České republiky. U exkluzivních dodavatelů, kteří společnost Hyundai následovali do ČR z Koreje a v Moravskoslezském kraji založili své dceřiné společnosti, pracuje dalších více než 7.000 lidí, takže „projekt Hyundai“ (automobilka a exkluzivní dodavatelé) vytvořil v regionu celkem téměř deset a půl tisíce přímých pracovních míst a stovky dalších v obslužných profesích, např. v ostraze, úklidu nebo stravování. Ekonomický význam společnosti HMMC ale vysoce překračuje hranice Moravskoslezského kraje, protože společnost se v loňském roce stala pátým největším plátcem daně z příjmu právnických osob v České republice a současně největším plátcem v rámci výrobních průmyslových podniků (1. ČEZ, 2. Česká spořitelna, 3. Komerční banka, 4. ČSOB, 5. HMMC).