15. ledna 2018 proběhl na letišti v Českých Budějovicích první let letadla společnosti ZALL JIHLAVAN Airplanes, s.r.o. s označením JA-400 Elektro. Letoun tímto úspěchem splnil požadavky pro kategorii ELSA a je nyní určen především k dalšímu vývoji a zdokonalení jeho plně elektrického pohonu a konstrukce na základě zjištěných poznatků z testovacího letu.
Letoun je postaven na základech modelu JA-400 SKLYLEADER se spalovacím motorem, jenž byl nahrazen elektromotorem s rotačním pláštěm dodaným zlínskou firmou MGM COMPRO s označením REB 80 řízeným regulátorem HBC 400400 JA od stejné firmy. Pohonná jednotka disponuje maximálním výkonem 80 kW, se kterou je letoun schopen vykazovat velmi slušnou stoupavost 3 m/s. Elektromotor je napájen dvěma trakčními do série zapojených bateriemi Li-Ion o kapacitě 55 Ah a celkovém napětí 324V s BMS (Battery management system), které dodává opět firma MGM COMPRO.
„Díky svým výjimečným letovým vlastnostem je létání s JA 400 elektro ještě o kousek příjemnější než létání s konvenčním spalovacím motorem. Je to zejména proto, že zde chybí typický hluk spalovacího motoru a s ním spojené vibrace. Motor má velice tichý chod, o hluk se stará jen točící se vrtule. Velkou výhodou bezesporu je, že se před vzletem nemusí motor nijak ohřívat na provozní teplotu a celá pohonná soustava je tedy okamžitě připravená k použití zapnutím jednoho vypínače. V případě, že potřebuji zastavit, například na vyčkávacím místě, můžu motor zcela vypnout. Zaprvé se tím šetří kapacita baterií, za druhé to dává větší klid na prováděné úkony, ve kterých díky elektrickému pohonu chybí: kontrola palivového kohoutu, zapnutí palivového čerpadla, kontrola tlaku paliva, kontrola tlaku oleje, kontrola magnet. Nicméně některé „nové“ úkony je zapotřebí provést, a to zejména kontrolu kapacity baterií a kontrolu teplot. Ostatní předletové úkony jsou však naprosto stejné s ostatními letouny.
Po najetí na dráhu a zvýšení výkonu se otáčky rychle a plynule dostanou na svoje maximum, které v tomto případě činí 2600 otáček za minutu. To, že je pod kapotou 105 „elektro koní" pilot okamžitě pocítí nebývalou akcelerací, která jej příjemně zatlačí do sedačky. Vysoký krouticí moment zaručuje, že ani při strmém stoupání nedojde k poklesu otáček a letoun si razí cestu k nebi s nebývalou lehkostí. Technika pilotáže je stejná jako u běžného letadla. Nicméně práce s plynovou pákou se spíše než otáčkami řídí nastavením požadovaného výkonu v kilowatech. Délka letu je pak ovlivněna stavem kapacity baterií před letem a také zacházením s plynovou pákou. Nicméně celková doba letu se bez většího šetření pohybuje okolo 1,5 hodiny, což je dostatek času na to provést např. 12 okruhů nebo traťový let o délce přibližně 300 km."
Zlínská rodinná firma MGM COMPRO funguje na trhu již od roku 1991. Na míru vyvinuté a vyráběné elektrické pohonné systémy z dílny jejího profesionálního týmu inženýrů a techniků lze za tuto dobu najít téměř ve 30 modelech letadel a dronů, jenž byly vyrobeny ve stovkách kusů.
Pohon pro stroj JA-400 byl tedy, tak jako všechny ostatní jednotky, ze 100 % navržen, vyvinut a vyroben ve firemních prostorách ve Zlíně. Výjimečnost know-how tohoto podniku dokládá zejména fakt, že elektrické pohony MGM COMPRO již ve svých projektech využily firmy a instituce jako Airbus, SIEMENS, NASA, Virgin Galactic, stáje seriálu Formule 1 a mnoho dalších.
Mimo elektrické pohony pro letadla firma MGM COMPRO navrhuje, vyvíjí a vyrábí elektrické jednotky také pro další velmi zajímavé projekty jako Hoversurf, autonomní armádní vozidlo nebo elektrický wakeboard.