8. července 2013 ŠKODA vyrobila jedenáctimiliontý motor v historii podniku – agregát 1,4 TSI řady EA211. Agregáty se v Mladé Boleslavi vyrábí od roku 1899, nejprve pro motocykly, od roku 1905 pak pro automobily. V současné době sjíždí v hlavním závodě společnosti ŠKODA z linky moderní varianty motorů řad EA211 a EA111, o objemech 1,2 l a 1,4 l. Zhruba 3 600 zaměstnanců jich denně vyrobí až 4 400 kusů. Své know-how ve vývoji a výrobě motorů chce česká automobilka dále rozšiřovat.
„Vývoj a výroba motorů má ve společnosti ŠKODA bohatou tradici, jednu z nejdelších v celém automobilovém průmyslu, “ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „ Počet jedenácti milionů vyrobených agregátů od roku 1899 představuje 114 let českého strojařského umění ve vývoji a výrobě motorů. Toto know-how budeme v rámci Růstové strategie ŠKODA dále rozvíjet, “ dodává Vahland.
Jubilejním motorem je agregát 1,4 TSI výrobní řady EA211. Od konce roku 2012 vyrábí česká automobilka moderní varianty jednotek 1,2 TSI a 1,4 TSI, používaných v celém koncernu Volkswagen. Moderní zážehové motory s přímým vstřikováním paliva jsou určeny pro modely značek ŠKODA, Audi, Seat a VW. „Výroba motorů řady EA211 posiluje naši výrobní základnu v České republice a podtrhuje důležitou roli výroby společnosti ŠKODA v rámci koncernu Volkswagen,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast výroby a logistiky. Čtyřventilové čtyřválce TSI stanovují nové standardy ve věci energetické efektivity, odlehčené konstrukce a vysokého točivého momentu. Kromě toho vyrábí česká automobilka v současné době motory řady EA111.
V rámci Růstové strategie ŠKODA chce automobilka svou motorářskou kompetenci dále rozšiřovat. K tomu slouží mimo jiné i zřízení nového zkušebního centra motorů v rámci technického vývoje společnosti ŠKODA v Česaně, v blízkosti hlavního sídla společnosti v Mladé Boleslavi. Do tohoto centra investovala automobilka více než 34 milionů euro – je to největší investice, která se v současné době v České republice do oblasti vývoje vynakládá. Toto nové centrum bude disponovat mj. 15 motorovými zkušebnami o výkonech 250 až 400 kW.
S ohledem na rostoucí požadavky při globálním používání motorů bude v novém centru možné vyvíjet agregáty pro nejrůznější trhy celého světa.
Výroba motorů v české automobilce začala v roce 1899. Čtyři roky po vzniku podniku, který se zpočátku zabýval výrobou jízdních kol, vybavili zakladatelé firmy Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem: vznikla takzvaná motocykleta. Pro pohon dvoukolového vozidla se volitelně používaly jednoválcové motory o výkonu 1,25 a 1,75 koní.
Vozidlo dosahovalo maximální rychlosti přes 50 km/h. To představuje počátek výroby motorů v hlavním sídle podniku v Mladé Boleslavi.
Start motorizace položil základ jedné z automobilek s nejdelší tradicí na světě. V roce 1905 vyvinuli Laurin a Klement pod názvem ‚Voiturette A‘ (z francouzštiny: vozík, malé auto) první automobil značky – poháněný vodou chlazeným dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil a zdvihovém objemu 1 100 cm 3 . Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. Dalším milníkem ve výrobě motorů byla v prvních letech i výroba prvních osmiválců na světě v roce 1908. V roce 1924 vznikaly ve firmě Laurin a Klement z linky dokonce i letecké motory.
Také po fúzi se Škodovými závody v roce 1925 hrál vývoj motorů i nadále velkou roli. Ve třicátých letech se ŠKODA mimo jiné postarala o rozruch svým výkonným závodním vozem. Nejdůležitějším vývojovým krokem po druhé světové válce byl motor umístěný vzadu, zavedený v roce 1964. V roce 1987 se značka vrátila k motoru uloženému vpředu. Rozhodujícím impulsem pro moderní výrobu agregátů bylo spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991.