Firma Frezite s.r.o. působí na českém trhu od roku 2007 a zabývá se vývojem, výrobou a prodejem speciálních obráběcích nástrojů s břitem ze slinutého karbidu, polykrystalického diamantu (PKD) a s břitem z kubického nitridu bóru (CBN). Vyrábíme pájené nástroje, ale i speciální nástroje s VBD.
machining&tooling: Jak k tomu došlo, že portugalská firma postavila nástrojárnu v České republice?
V roce 2006 portugalská firma Frezite Ferramentas hledala cestu na trhy střední Evropy, kde viděla silný růst automobilového průmyslu. Do něj směřuje většina naší současné produkce a náhoda tomu chtěla, že jsme se s kolegy z FMT potkali ve správný čas a na správném místě. Portugalská rodinná firma Frezite Ferramentas byla, jako jediná, ochotna v té době v Čechách investovat do technologie pro servis nástrojů, což jsem považoval za nezbytnou podmínku pro úspěšný střet s naší zejména německou konkurencí. V roce 2011 pak mateřská firma změnila díky vynikajícím výsledkům české a německé pobočky strategii a svá servisní střediska rozhodla transformovat v plnohodnotné výrobní závody s vlastní konstrukcí a vývojem. Od druhé poloviny roku 2012 se tedy již většina produktů pro trhy střední a východní Evropy vyrábí v České republice, v Jičíně, v nových výrobních prostorách, kam se firma v polovině roku přestěhovala. Jsme malá nástrojárna s obratem okolo 40mil CZK, ale zatím stále rosteme.
machining&tooling: Portugalsko je v našich zeměpisných šířkách vnímáno spíše jako destinace pro dovolenou nebo jako producent dobrých vín.
To je pravda. U nás většina zákazníků znala pouze německé výrobce speciálních nástrojů a málokdo z našich zákazníků tušil, že portugalské strojírenství je vyhlášené po světě výrobou zápustek a forem, od které už není daleko k výrobě speciálních nástrojů. Portugalská společnost Frezite Ferramentas se během své 37leté historie vyprofilovala v jednoho z klíčových hráčů na trhu, se kterým musí všichni ostatní konkurenti počítat. Například jsme přesvědčeni, že náš vstup donutil německé konkurenty snížit své prodejní ceny V ČR o více jak 30%, což už přináší výrazný profit pro zákazníka. S nadsázkou někdy říkám, že zákazníci by si nás měli hýčkat.
machining&tooling: FMT vyváží své nástroje do více jak 50 zemí. Jaká byla cesta na zahraniční trhy?
Naše nástroje jsou prodávány prostřednictvím sítě vlastních poboček a také v síti smluvních partnerů. Základní filosofií firmy je být co nejblíže zákazníkovi, hovořit s ním a myslet hlavně pro něho na všech úrovních společnosti. Další nezbytnou podmínkou pro vstup na nové trhy a hlavně pro udržení se na nich je vysoká kvalita produktů, kterou každý zákazník očekává. Velmi důležitou roli na trhu hrají také spolehlivost a inovační úsilí. Dceřiné společnosti v devíti zemích, včetně zámoří, například v Brazílii a Mexiku, doplňují reprezentační kanceláře v Polsku, Rumunsku, Francii a Estonsku. Takto široké zastoupení ve světě obohacuje zaměstnance nejen v pracovních záležitostech, ale i v poznávání jiných zvyklostí a mentalit. Výborným příkladem je sám generální ředitel skupiny FMT Group pan Pedro Pachceco. Ten se dokonce o svých zkušenostech z jednotlivých zemí chce podělit prostřednictvím knihy. Často se zasmějeme jeho příhodám o rozdílném přístupu Čecha, Portugalce či Brazilce k řešení problémů.
machining&tooling: Na co jste z hlediska historie firmy obzvláště hrdý?
V první řadě na zaměstnance. Jsem opravdu rád, že se nám tady podařilo vychovat tým lidí, kteří se hravě mohou svými dovednostmi a znalostmi srovnávat s těmi nejlepšími v našem oboru po celém světě. Dále mezi seznam úspěchů naší firmy řadím, že jsme - tuším v roce 2008- byli největším dodavatelem nových karbidových nástrojů a oprav PKD nástrojů do Škoda Auto a.s., kde ještě vládl duch bývalého šéfa hospodaření s nářadím pana Polesného a podmínky, které se nedají srovnávat s těmi dnešními. Kdybych měl jmenovat něco, na co jsme hrdí v celém FMT group, asi bych jmenoval sedmé místo v žebříčku největších dodavatelů koncernu VW.
machining&tooling: Krize v roce 2008 znamenala pro hodně firem velké potíže, bylo tomu tak i u Frezite?
Toto období bylo pro nás složité a musím říct, že doufám, že už ho nikdy nezažiju. Zejména první polovina roku 2009 pro nás znamenala velké obtíže ohledně udržení výroby a sní i plný počte zaměstnanců. Zákazníci přestali ze dne na den objednávat nové nástroje a držel nás při životě pouze servis a to zejména modifikace nástrojů na výrobu jiných dílů, kde se také naplno projevila naše schopnost improvizovat. To, co jiné konkurenční firmy odmítaly dělat a nutili tak zákazníky ke koupi nových nástrojů, jsme my dokázali opravit nebo předělat. Naštěstí krize v automobilovém průmyslu trvala pouze půl roku. Úplný klid však na místě není, minimálně by to bylo podezřelé.
machining&tooling: Co jsou nejsilnější stránky FMT Group?
Nabízíme individuální řešení pro každého zákazníka v závislosti na jeho technologickém vybavení, sériovosti výroby a konečně i firemních zvyklostech. Máme mnohaleté zkušenosti s aplikací nástrojů, a to nejen zkušenosti našich odborníků, ale vlastníme know-how a různá řešení, které se osvědčily v jiných zemích, kde společnosti FMT group působí. Konkrétně se dvakrát do roka sejdou technici ze všech 12 zemí, kde můžete společnost FMT nalézt, a vyměňují si poznatky ze zajímavých aplikací a testů. Každý z prodejců/techniků zpracovává reporty z testů, které pak dostávají k dispozici konstrukční kanceláře, aby konstruktéři získali zpětnou vazbu . Dále konstrukční kanceláře sdílejí jednotnou databázi konstrukčních řešení, která nabízí pro každého konstruktéra přehled o úspěšných aplikacích. Zároveň se snažíme, aby naši konstruktéři navštěvovali zákazníky a viděli aplikaci nástrojů v praxi. Naši konstruktéři i aplikační technici jsou z valné většiny odchovanci firmy, kteří nejprve pracovali ve výrobě nástrojů a teprve po dokonalém zvládnutí výroby postoupili na funkce konstruktérů a aplikačních techniků. Je to cesta delší, ale z dlouhodobého hlediska mnohem efektivnější než když do konstrukce nastoupí člověk bez zkušeností z výroby.
FMT group / Frezite se během poměrně krátké doby zařadila mezi přední specialisty v automobilovém průmyslu v oblasti individuálních řešení strojního obrábění s nejvyšší přesností a produktivitou. Soustřeďujeme se na kompletní obrobení otvorů a na náročné frézovací a soustružnické operace s použitím PKD a PCBN nástrojů. V úzké spolupráci s našimi zákazníky vznikají unikátní výsledky, prvotřídní inovační technologie, a to vše je podtrženo komplexními službami počínaje vývojem nových nástrojů, přes aplikaci až po perfektní a rychlý servis. Základem těchto výsledků jsou naše znalosti strojírenské techniky, vysoká úroveň kvalifikace našich zaměstnanců a kvalita výroby. Snažíme se dodat zákazníkům dokonalý výrobek po všech stránkách. Naše dceřinné společnosti v těsné blízkosti zákazníků zajišťují svou vysokou úrovní co možná nejlepší využití potenciálu dodaných nástrojů. Strategií firmy je, aby naši odborníci řešili úkoly a problémy lépe, než zákazník očekával. Snažíme se navrhovat technické detaily a řešení tak , aby zákazník viděl, že spolupráce s FREZITE / FMT se mu vyplácí oproti konkurenci. Naše motto je „nechceme být největší, ale nejlepší.“
machining&tooling: A na závěr vaše cíle?
Nyní zaměřujeme své aktivity především na rozvoj obchodní sítě a exportu. Je velmi těžké proniknout na nové trhy, protože většina investic v automobilovém průmyslu směřuje z Německa, Koreje a Japonska, které jsou obecně známé velkým protekcionismem a ochranou svých lokálních dodavatelů. Na to reagujeme rozšířením našeho portfolia výrobků a služeb. V letošním roce jsme například dodali první upínače obrobků k velké spokojenosti zákazníka. Dále nabízíme i tvorbu CNC programů a odladění obrobku do sériové výroby, tedy kompletní technickou přípravu výroby. Frezite jako přední specialista nabízí dnes inovační řešení přesnými nástroji pro všechny aplikační oblasti v obrábění obecně , tedy i obrábění dřeva, plastů i kompozitních materiálů. Našimi výrobky pokrýváme trhy od Brazílie, přes Mexiko, USA, Německo, Francii, Velkou Británii, Polsko, Španělsko, Maďarsko a nově se snažíme proniknout i na trhy Ruska a Turecka.
Ale nechceme být pouze firmou úspěšnou, ale snažíme se býti zároveň firmou férovou a společensky zodpovědnou. Proto dbáme na vysokou úroveň firemní kultury, která je daná interními pravidly, kterými se musí řídit každý zaměstnanec.