Dodavatelé automobilek nahlédli do kuchyně firmy Hyundai

Výjimečné cesty se zúčastnili představitelé sedmi firem Moravskoslezského automobilového klastru a experti VŠB-TUO. „Jako vůbec první experti a výrobci mimo skupinu Hyundai (a jejich dodavatelské subjekty) se podívali do obou evropských center firmy Hyundai v Německu – do vývojového a výzkumného centra Hyundai Motor Company Technical Centre v Rüsselsheimu a do evropského centra Hyundai ve Frankfurtu. Výjezd jsme organizovali ve spolupráci s nošovickým výrobním závodem Hyundai Motor Manufacturing Czech, zájem byl obrovský – Hyundai patří ke světové špičce v inovacích,“ přiblížila ředitelka pořadatelské Agentury pro regionální rozvoj Petra Chovanioková.

„Bylo to vůbec poprvé, kdy subdodavatelé automobilek a vývojáři z vysoké školy měli možnost nahlédnout do vývojové kuchyně našich automobilů a seznámit se s marketingovou filozofií firmy,“ přiblížil tiskový mluvčí Hyundai pro ČR Petr Vaněk s tím, že výjimečnost podtrhuje také to, že se českým firmám věnovali nejvýše postavení manažeři obou center – mimo jiné Allan Rushforth, výkonný viceprezident Hyundai Motor Europe, ředitel plánování výrobků Technického centra HME David Labrosse nebo šéf PR Hyundai pro Evropu Andreas Brozat.

Firmy sdružené v Moravskoslezském automobilovém klastru jsou dodavateli prakticky všech automobilek s výjimkou Hyundai. „Pro nás to byla i obchodní mise, protože dostat se do skupiny dodavatelů Hyundai je velmi obtížné,“ přiznal majitel Brano Group Pavel Juříček (mj. viceprezident Svazu průmyslu a obchodu ČR). Produkce jeho firem je z 95 % orientována právě na komponenty pro automobilovou výrobu, zaměstnává po celém světě 2300 lidí a produkuje například kování a zámkové mechanismy pro vozy téměř všech světových značek. „Potvrdili jsme si, že dnešní realita a filozofie Hyundai je diametrálně odlišná od stále přetrvávajícího povědomí o značce. Budují systematicky filozofii „evropské auto pro Evropu“ – vyrábějí auta výborné kvality za přijatelnou cenu a s mimořádnými garancemi, jejich design i technologie jsou na špičkové úrovni a jsou velmi pružní a rychlí. Měli bychom si vzít příklad z firemní kultury – oni se prostě přizpůsobují evropskému zákazníkovi a jeho potřebám a budují systematicky evropskou značku. A my jsme měli příležitost si promluvit o tom se skutečným top managementem obou center, to také není obvyklé,“ řekl Pavel Juříček.

Výkonný ředitel klastru Ladislav Glogar souhlasí a doplňuje: „Viděli jsme víc, než jsme očekávali. Továrnu v Nošovicích jsme pochopitelně navštívili a známe ji, ale výzkum, vývoj a budování filozofie značky je něco jiného, a to bylo opravdu nad naše očekávání. Myslím, že ještě spousta lidí nedocenila výjimečný přínos toho, že v kraji máme výrobní závod téhle firmy a o pár stovek kilometrů dál je na Slovensku továrna Kia Motors Slovakia. Inspirace, výjimečné zasvěcení a doufám, že i nové možnosti pro naše členy – tak bych cestu shrnul.“ Hyundai začal ve svém jediném evropském výrobním závodě v Nošovicích vyrábět auta střední třídy v roce 2008 – produkce je určena zejména pro evropský trh, export do téměř šedesáti zemí představuje 96 % produkce závodu. Dnes zaměstnává 3 500 lidí a v nejbližších týdnech sjede z jeho linky milionté auto.

www.arr.cz