Závod Hyundai v Nošovicích vyrábí auta již pět let

Společnost Hyundai si připomíná páté výročí zahájení sériové výroby v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích. První sériově vyrobené auto sjelo z výrobní linky v pondělí 3. listopadu 2008. Páté výročí zahájení sériové výroby je dobrou příležitostí k ohlédnutí se a ke shrnutí dosavadní práce.

V neděli 3. listopadu uplynulo pět let od zahájení sériové výroby v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích, jediném výrobním závodě společnosti Hyundai v zemích Evropské unie. Za tu dobu bylo v závodě vyrobeno více než 1.137.000 aut – nejvíce bylo vozů Hyundai i30 první generace, které se v závodě HMMC vyráběly od listopadu 2008 do prosince 2011 (pětidveřový hatchback), resp. do června 2012 (kombi); celkově jich brány závodu opustilo 371 tisíc. Druhým nejfrekventovanějším typem je SUV Hyundai ix35, jehož výroba v Nošovicích začala v červenci 2011 a dosud jich zde bylo vyrobeno přes 316 tisíc. Hyundai i30 nové generace, který byl do sériové výroby uveden v loňském roce, má zatím na kontě 227 tisíc vyrobených kusů, populárních MPV Hyundai ix20 bylo od října 2010 vyrobeno téměř 141 tisíc kusů a Kia Venga, která se v Nošovicích vyráběla od listopadu 2009 do června 2011, zaznamenala 82 tisíce vyrobených vozidel.

Auta z Nošovic byla exportována celkově do 57 zemí a destinací po celém světě (pozn.: destinací je míněno území, které není samostatným státem, např. ostrov Réunion, který patří Francii – auta se dovážejí přímo do těchto destinací, bez zastávky v mateřské zemi). Vzhledem k tomu, že závod HMMC je umístěn uprostřed Evropy, je pochopitelné, že hlavními odběrateli jsou, s výjimkou Izraele, evropské země. Tabulka deseti největších zákazníků za uplynulých pět let vypadá takto (čísla zaokrouhlena na tisíce):

Těchto deset největších zákazníků odebralo za pět let celkem 804 tisíc aut, tedy téměř 71% celkové produkce. Naopak, nejmenšími zákazníky jsou Černá Hora v bývalé Jugoslávii, kam putovala z Nošovic za pět let pouhá 4 auta a Gruzie, kam jich odešlo 8. Ale i mezi malými odběrateli jsou pozoruhodné výjimky – zatímco např. na Kypru jezdí asi třináct set našich aut, na více než třikrát menším ostrově Réunion v Indickém oceánu jich jsou téměř tři tisíce. Po pěti letech od zahájení sériové výroby je společnost HMMC plně stabilizovaná, vyrábí bez jakýchkoliv přerušení či výluk a její plán pro rok 2013 předpokládá výrobu tří set tisíc aut. S jistotou lze již v tuto chvíli prohlásit, že plán bude splněn; stejné počty, tedy 300.000 aut ročně, jsou plánovány i v následujících letech.

Pokud se týká pracovních míst, patří společnost HMMC mezi největší zaměstnavatele nejen v okrese Frýdek-Místek, ale i v celém Moravskoslezském kraji. Ve společnosti HMMC v třísměnném provozu pracuje 3.400 lidí a u 16 výhradních subdodavatelů, kteří společnost Hyundai následovali do Moravskoslezského kraje, vzniklo dalších zhruba sedm tisíc pracovních míst. „Projekt Hyundai“, tedy automobilka a subdodavatelé, tak v regionu vytvořil více než deset tisíc pracovních míst a významně tím přispěl ke snížení nezaměstnanosti.

Ještě podstatnější je ale skutečnost, že v závodě HMMC 96 % těchto pracovních míst zaujímají občané České republiky, obyvatelé Moravskoslezského kraje. Na zbylých čtyřech procentech se nejvýznamněji podílejí Slováci, Poláci a Korejci; pracovníci s jinou státní příslušností představují pouhé jednotlivce a v rámci společnosti HMMC to jsou např. obyvatelé Afghánistánu, Bosny, Egypta, Maďarska, Řecka nebo Velké Británie. Stejný poměr mezi občany České republiky a cizinci je i subdodavatelských firem. V závodě HMMC dále pracuje několik desítek korejských manažerů, kteří jsou ale zaměstnanci mateřské společnosti HMC v Koreji a v Nošovicích působí na základě obvykle čtyřleté pracovní smlouvy.

K údajům o zaměstnancích HMMC se sluší připojit i pár dalších údajů: Muži a ženy jsou proporčně zastoupeni 80 % : 20 % (obvyklý průměr v automobilovém průmyslu) a jejich průměrný věk je 33,3 let. Průměrný hrubý měsíční příjem v závodě HMMC činil v loňském roce 28.867 Kč a v dělnických profesích to bylo 26.741 Kč. Výtečnou pozici má závod HMMC i v oblasti bezpečnosti práce, kdy se celkový počet úrazů ze 444 v roce 2009 snížil na letošních 69 (za 10 měsíců roku 2013) a počet úrazů, které si vyžádaly minimálně třídenní absenci, poklesl z 90 v roce 2009 na letošní 4. Hlavním zdrojem tohoto výrazného zlepšení bylo vypracování detailních pracovních postupů pro většinu operací ve výrobě, jejich osvojení si samotnými zaměstnanci a důsledná kontrola a prevence.

Za dobu své činnosti získala společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech řadu ocenění, ta nejvýznamnější jsou:

  • Investor roku (2007),
  • Národní cena kvality – kategorie Start Plus (2010),
  • Národní cena kvality – kategorie Excelence (2011),
  • Certifikát EMAS (2012), • Zaměstnavatel regionu (2013),
  • Zaměstnavatel roku v ČR v kategorii do 5.000 zaměstnanců (2013),
  • 3 × Podnik roku Svazu automobilového průmyslu (2011, 2012, 2013),
  • Bezpečný podnik (2013).

Národní cena kvality, Podnik roku a Bezpečný podnik jsou ocenění, která má společnost HMMC jako jediná automobilka v České republice.

Petr Vaněk, ředitel PR, tiskový mluvčí
www.hyundai-motor.cz